‘Penderma’ yang terdesak


‘Penderma’ yang menjadi mangsa perdagangan buah pinggang di Pakistan

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), dianggarkan kira-kira 66,000 kes pemindahan buah pinggang, 21,000 kes pemindahan hati dan 6,000 pemindahan jantung telah dijalankan di seluruh dunia pada tahun 2005.

Dengan berlakunya peningkatan global penyakit buah pinggang dan bekalan yang semakin berkurangan bagi buah pinggang untuk rawatan kesihatan telah membawa kepada peningkatan besar dalam perdagangan buah pinggang haram.

Namun, WHO menganggarkan bahawa hanya kira-kira 10% daripada permintaan bagi pemindahan buah pinggang telah dipenuhi pada sepanjang tahun 2005.

Dianggarkan secara konservatif bahawa sebanyak 15,000 kes buah pinggang diperdagangkan secara haram pada setiap tahun.

Kidney Transplant Apabila hidup terdesak...
Buah pinggang (kidney)
  
Secara purata, seseorang ‘penderma’ akan dibayar USD 2,000.00-6,000.oo (RM 6,600.00-20,000.00) untuk satu buah pinggangnya. Namun, tidak ada rawatan perubatan selanjutnya untuk ‘penderma’ tersebut selepas pembedahan ini.

Hasilnya, ramai ‘penderma’ yang telah mengalami komplikasi perubatan yang serius dan menanggung kos perubatan yang besar, selain daripada meninggalkan mereka dengan wang yang sedikit atau tidak ada wang langsung untuk terus hidup.

Bebarapa orang yang menjalani pembedahan menerima buah pinggang di Cina mendakwa bahawa mereka dikehendaki membayar sebanyak antara USD 10,000-60,000.00 (RM 66,000-200,000.00) bagi satu buah pinggang yang diterimanya.

Saya berpandangan bahawa ini adalah satu jenayah yang serius. Tidak ada negara di dunia yang membenarkan penyeludupan organ tetapi perdagangan organ haram ini telah hidup subur akibat dibelenggu kemiskinan dan rasuah seperti di Brazil, Israel, Afrika Selatan, Indonesia, India, Pakistan, Iraq, Mesir dan juga di Cina.

Alhamdulillah, setakat ini saya belum pernah mendengar sebarang berita tentang rakyat Malaysia yang terpaksa ‘menderma’ buah pinggang atas desakan hidup tetapi saya tidak dapat menafikan bahawa di sana ada rakyat Malaysia yang terlibat di dalam kes ‘membeli’ buah pinggang yang diperdagangkan daripada negara-negara tadi.

Keadaan terdesak menyebabkan ramai pembeli “terlepas pandang” atau mewajarkan menyalahi undang-undang antarabangsa dan tidak berperikemanusiaan ini dengan membeli organ yang diperdagangkan.

organ surgeon Apabila hidup terdesak...
Buah pinggang (dan organ-organ lain) juga kerap digunakan sebagai cagaran untuk peminjam wang di beberapa wilayah di India. Majoriti penderma ini terpaksa menjual buah pinggang mereka demi untuk melunaskan hutang setelah mendapati diri mereka terjerut dalam hutang yang serius.

Sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata apabila kebanyakan ‘penderma’ yang terdesak ini berkata”
 “Saya akan melakukannya sekali lagi……”
“Apa pilihan yang saya ada?……”
 “Saya mempunyai keluarga untuk disara……” 



Sumber:  http://imedik.org